Sunday, February 25, 2007

Waarom zou je rijden in een zuinige middenklasser?

Een automobiel is handig en droog. En vervuilend in alle opzichten. Vorige week stond een artikel in NRC over de terreurvrije benzine die je sinds kort in de VS kunt kopen. De VS willen minder afhankelijk worden van olie uit het Midden-Oosten. In dat stuk stonden ook wat feitjes over het autogebruik aldaar. Die feitjes heb ik even op een rijtje gezet:

· De 293 miljoen Amerikanen bezitten samen 229 miljoen personenvoertuigen. Da’s gemiddeld 0,78 auto per inwoner. Met 16,3 miljoen Nederlanders rijden we in 7,3 miljoen auto's: gemiddeld 0,45 auto per persoon.
· Onder de 229 miljoen personenauto's in de VS behoren er 91 miljoen tot de SUV's en pick-ups. In Nederland maken SUV's nog geen 5 procent van de nieuwverkopen uit.
· Vorig jaar was de best verkochte auto in de VS de Ford F-series, een grote pick-up, met minimaal een 4,2 liter motor. In Nederland was de Volkswagen Golf de nummer èèn.
· Volgens het United States Department of Transportation had een Amerikaanse personenauto in 2004 gemiddeld 13,8 liter brandstof nodig voor 100 kilometer. Op 1 liter brandstof rijdt een Amerikaanse auto dus slechts 7,2 kilometer. Ter vergelijking: het gemiddelde brandstofverbruik van de twintig bestverkochte Nederlandse benzineauto's is 1 op 14 kilometer. Voor dieselauto's is dat zelfs 1 op 19 kilometer.
· Ondanks allerlei technische verbeteringen haalt de gemiddelde Amerikaanse auto nauwelijks meer kilometers uit een liter brandstof dan in 1991: toen 7,1 kilometer, in 2004 slechts 100 meter meer. De verklaring daarvoor is het toegenomen gewicht van de nieuwe auto's.

Dus zeg ik als welwillende Amerikaan: “Kyoto? My ass!”

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home