Friday, November 10, 2006

Tool overdondert opnieuw

Tool stond gisteravond in het Rotterdamse Ahoy. Na het majestueuze optreden in de Heineken Music Hall van 27 juni waren onze verwachtingen hooggespannen. Mijn post van toen kan ik eigenlijk gewoon opnieuw plaatsen. Want het was nagenoeg net zo goed. Enige minpuntje in vergelijking met de show in de HMH was dat Tool het nu in galmbak Ahoy moest doen. En hoewel het geluid ook weer niet heel slecht was, voor Ahoy-begrippen zelfs waanzinnig goed, miste ik de helderheid van de HMH. Maar daar houdt ook elk negatief oordeel op.

Want het was weer anderhalf uur genieten van dit muzikaal hoogbegaafde kwartet. In de schijnwerpers stond vooral het meest recente album 10,000 Days, dat eerder dit jaar verscheen. Vanaf opener Stinkfist stond de band als een huis en was het alleen voor de geluidsman nog even zoeken naar hoe hij de zang goed in de mix kon blijven houden.

En opnieuw stond de zaal met open mond te luisteren naar het inventieve drumwerk van Danny Carey, de letterlijk toonaangevende baspartijen van feedbackwonder Justin Chancellor, het strakke en sfeervolle spel van gitarist Adam Jones en de expressieve zang van Maynard James Keenan. Zelden heb ik een band gezien die zo knap balanceert tussen complexiteit en compositorische overtuigingskracht.

Ook de visuals mogen niet onvermeld blijven. Op vier doeken achter de muzikanten verschenen prachtige animaties, indringend, deels figuratief en naadloos aansluitend op de muziek. Wie de videoclips en het artwork van Tool kent, kan zich hierbij ongetwijfeld een beeld vormen. De lasershow die pas ingezet werd tijdens de toegiften voegde hier nauwelijks iets aan toe.

In de zomer komen ze weer, kondigde Keenan aan. De zanger die overigens voorzien was van een gasmasker en wellicht daarom het publiek niet opriep om de peuken in de pakjes te laten, zoals hij wel deed in de HMH, blijft een uiterst origineel podiumdier. Soms spastisch, soms vloeiend bewegend staat hij nagenoeg het hele optreden op één plek. Daarbij richt hij zich nauwelijks tot het publiek. Het past in zijn introverte maar intense presentatie. En geeft een vervreemdende dimensie aan een Toolconcert. Een Toolconcert dat bovenal adembenemend was.

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tool rules second world
Muziek boven bier in het hiernamaals!

9:53 AM  

Post a Comment

<< Home